"Egyszer, amikor a jazz elkezdődött a 20. század elején, nem volt még neve. Ezer évvel azelőtt, a többszólamú éneklés kezdetén a polifóniát sem hívták még sehogy. Ez a két nevenics történelmi pillanat mégis kiindulópontja volt az európai zene két alapvető fundamentumának: ez a kompozíció és az improvizáció.
Az "Officium" zenei forrásaiban - melyek sem nem teljesen írottak, sem teljesen rögtönzöttek, - ugyanazon ősi erők vannak jelen, melyek egymástól függetlenül ébredtek egy ezredév alatt." Manfred Eicher/ECM
“Évszázadok óta nem hallott, himnikus szépségű zene...”
De tulajdonképpen mi is ez a zene?
Három lehetséges alkotóerő szuggerálta egymást: a középkor kottaírás előtti századaiban keletkezett egyházi énekek, a kezdeti ős-polifónia, mikor még a szerzetesek minden egyes kántálása maga a többszólamúság egy-egy kísérlete volt; valamint a korai reneszánsz elején kialakult gregoriánok akkordfüzérei, melyek struktúrájára már épülhetett a hangszeres improvizáció.
És ugyanakkor három alkotó szellem inspirálta egymást: a brit Hilliard Ensemble, a vokális egyházi zene, a gregorián-éneklés és a kortárs zene egyedülállóan legjobb férfi kamarakórusa, a norvég Jan Garbarek, minden idők legünnepeltebb európai jazzmuzsikusa, és a nagyszerű német ECM-producer, Manfred Eicher, aki Izland megkövült lávatengerében a holocén-kori Ember után kutatva egyszer csak meghallott valamit a csendből...
Az eredmény ismert: az Officium (ECM 1525) már megjelenése pillanatában a világ egyik legnagyobb zenei szenzációja lett. Nem csak a lemezeladási listákat vezette, hanem sikerült áttörnie a bulvár- és politikai média trendjet is: mindenki az "áldott Hilliardról", a "felszentelt jazz-szaxofonról", a "ledöntött zenei korlátokról" beszélt a CNN-től a Financial Times-on át a New York Observerig...
Az elmúlt 15 évben JAN GARBAREK és a HILLIARD ENSEMBLE több száz hangversenyt adott a Föld legjelentősebb templomaiban úgy, hogy közben művük önálló életre kelt. Az éteri tisztaságú kórus és a felette szárnyaló szakszofon harmóniája világszerte számtalan követőre talált, elindítva ezzel a gregorián zene legújabb kori kultuszát.
Az "Officium" a divatos tülekedés ellenére őrzi egyeduralkodó helyét a világ kórusművészetében. A világsikert aratott lemez etalon, koncert-verziója még nagyobb élmény: teljességgel egyedi és lélekzetelállító adaptációja a nagy középkori szerzők, Palestrina, Gesualdo, Perotin, Christobal Morales, Dufay, Pierre de la Rue műveinek, valamint az évszázadokig feledésbe merült zsoltároknak és gregorián énekeknek.
Kevesen tudják, hogy a Hilliard Ensemble zenészei hosszú évek óta saját maguk is végeznek gyűjtéseket, melyek során középkori kolostorok levéltáraiban már több felbecsülhetetlen értékű, korábban ismeretlen egyházi ének kottájára leltek. Ezek között napvilára került egy XV. századi ismeretlen magyar szerző kompozíciója is (Procedentem Sponsum), mely a többi alapmű mellett természetesen felcsendül majd a Szent István Bazilikában!
Amit hallani fognak, az semmi máshoz nem hasonlítható, éteri tisztaságú zene: "Földöntúli áhitat, - ZENE az emberi világ felett..."
Egy további vélemény a sok közül:
"...Jan Garbarek művészetét nehéz leírni, mert skandináv folk-elemektől az avantgard dzsesszen át a gregoriánig előfordul benne minden. Kiadója az ECM, diszkográfiája végtelen, emellett írt vagy 18 filmzenét. Ha egyetlen szóval össze lehetne foglalni életművét: Jóság."
Officium: J A N G A R B A R E K (N) és a HILLARD ENSEMBLE (GB) gregorián-hangversenye
2009. május 27. (szerda) 20h
Budapest, Szent István Bazilika
Jegyvásárlás csak elővételben, országszerte a Ticketportal jegyirodáiban, valamint az alábbi weboldalon. Kizárólag helyre szóló ülőhelyek!
Fellépnek:
David James – kontratenor
Rogers Covey-Crump - tenor
Steven Harrold - tenor
Gordon Jones - bariton
Jan Garbarek - szoprán- és tenorszaxofon
Kapcsolódó weboldalak:
Jan Garbarek & Hilliard Ensemble: Jegyek a Ticketportal országos hálózatában
Jan Garbarek & Hilliard Ensemble: Jegyek online fizetéssel, akár otthoni jegnyomtatással
http://www.privatemusic.hu
http://www.garbarek.com/